Ekonomi

Türkiye, Bulgaristan’la ikinci demiryolunun kurulmasına ilişkin mutabakat zaptı imzaladı

‘İKİNCİ DEMİRYOLU İÇİN MUTABAKAT MENUSUNU İMZALADIK’

Bakan Uraloğlu, “Türk Devletleri Teşkilatı 7. Ulaştırma Bakanları Toplantısı” kapsamında düzenlenen transit koridorlarının oluşturulmasına ilişkin “Avrasya’nın Potansiyelinden Faydalanmak” başlıklı panelde konuştu. Bakan Uraloğlu, 2053 vizyonu doğrultusunda Asya, Avrupa, Afrika ve Orta Doğu arasında artan ticarete paralel olarak ulaştırma ilişkilerini de artırmayı hedeflediklerini söyledi. 2002 yılından bu yana ulaştırma altyapısına yaklaşık 194 milyar dolar yatırım yaptıklarını, 2053 yılına kadar ise yaklaşık 168 milyar dolar yatırım yapmayı planladıklarını kaydetti. Bu rakamın önemli bir kısmını demiryolu altyapısının geliştirilmesine ayırdıklarını belirten Uraloğlu, şöyle konuştu: Yavuz Sultan Selim Köprüsü, hem Asya’dan hem de Orta Doğu’dan gelen yük akışının sorunsuz bir şekilde sağlanması amacıyla, Asya ile Avrupa kıtaları arasında, Marmaray’dan sonra ikinci demiryolu hattıdır.” “Demiryolu bağlantısını kuruyoruz. Artan demiryolu potansiyelini dikkate alarak ikinci bir demiryolu geçiş noktasının kurulması konusunda Bulgaristan ile mutabakat zaptı imzaladık” dedi.

Uraloğlu, “Ülkemizin doğusunda ve güneyinde demiryolu ile transit taşımacılık ağlarımızı hızla geliştirirken, taşıyacağımız yüklerin batı sınırlarımıza sıkışmasını istemiyoruz. Bu amaçla Konsey’i kurduk. Geçtiğimiz yıl Türkiye, Bulgaristan, Macaristan ve Sırbistan olarak Ulaştırma Bakanları’nın katılımıyla bu konseyde ilk olarak “Demiryolu çalışma grubunun kurulması kararı alındı. Kargonun Türkiye’den sonra devam etmesi için muhataplarımızla ortak eylem planı üzerinde çalışıyoruz. Söylemek istediğim şu ki, ticaretin temposuna ayak uydurabilmek için yeni zorluklar yaratacak uygulamalardan kaçınılması, mevcut zorlukların acilen ortadan kaldırılması gerekiyor” dedi.

‘KALKINMA YOLU Süveyş Kanalı’nın alternatifi değil’

Baka Uraloğlu, Türkiye’nin Irak’la, Irak’ın Basra ilinden kendi sınırına kadar uzanan, Asya ile Avrupa arasındaki seyahat süresini kısaltacak ve ülkeyi bir geçiş merkezi haline getirecek kara ve demiryolu ulaşım koridoru kurmayı planladığına ilişkin, “Büyük ulaşım koridorlarına verdiğimiz değer.” Akdeniz, Ege Denizi ve Karadeniz’deki limanlarla yeni temas noktaları oluşturarak bu temasları desteklemek için çalışıyoruz. Ülke olarak sadece doğu-batı rotasında değil, kuzey-güney ekseninde de planlarımızı sürdürüyoruz. Basra Körfezi’ni Türkiye üzerinden Avrupa’ya bağlıyoruz. Bunu Türkiye ve Orta Asya’ya bağlayacağız. Sayın Cumhurbaşkanımız ve Irak Başbakanımız 2023 yılı başında bu konuda gerekli iradeyi ortaya koymuşlardır. Bu hedef için hem Irak’la hem de diğer bölge ülkeleriyle yakın iş birliği içerisindeyiz. Kalkınma Yolu Süveyş Kanalı’na bir alternatiftir. Biz rakip değiliz, farklı bir rota yaratıyoruz. Kalkınma yolu olarak adlandırılan bu yeni güzergah, Irak tarafında yaklaşık 1200 kilometrelik çift hatlı demiryolu ve otoyol inşaatını kapsıyor. Türkiye tarafında ise yaklaşık 130 kilometre demiryolu ve 300 kilometre karayoluyla ulusal demiryolu ve karayolu ağımıza bağlanması için gerekli teknik çalışmaları tamamladık” dedi.

‘KÖRFEZ ÜLKELERİ İLE ORTA ASYA ARASINDA YENİ SINIR KURULACAK’

Uraloğlu, Kalkınma Yolu’na büyük önem verdiklerini belirterek, “Çünkü Batı Afrika’dan Güney Asya’ya ve Orta Doğu’ya kadar olan bölgedeki yüklerin Avrupa ve Orta Asya’ya ulaşması ciddi kolaylık sağlayacak. Kalkınma yolu sayesinde” diye konuştu. Güney Asya’da bir kargo, Irak’ın Faw Limanı’ndan sonra tek bir gümrük noktasından geçmeden ve mod değiştirmeden Avrupa’nın uçlarına ulaşacak.Diğer seçeneklerle gelen ek gümrük geçişleri ve mod değişikliği zorunlulukları, maliyet ve zamanı önemli ölçüde artırıyor.Aynı şekilde teşekkürler Kalkınma rotasına Körfez ülkeleri ile Orta Asya arasında da uygun.”Yeni bir hat oluşturulacak. Bu rotayı çok önemsiyoruz. Kısaca bu koridoru, Merkez Koridoru destekleyecek, bölgenin ulaşım bağlanabilirliğini ve transit taşımacılık potansiyelini güçlendirecek bir çalışma olarak görüyoruz. Ulaşım koridorlarının kesişme noktasında olduğumuzun bilincinde olarak, ortaklarımızla en verimli çözümleri hayata geçirme kararlılığındayız” dedi.

Bir yanıt yazın

E-posta adresiniz yayınlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir

Başa dön tuşu